NVIDIA Kepler GK104 – vissza a játékokhoz?
Eddig a konszenzus az volt, hogy hosszú távon a GPU általános számítási teljesítménye nagyobb értéket képvisel, mint a háromdimenziós játékokban felmutatott sebesség. Ez az irányvonal jelentős mértékben kihatott az NVIDIA Fermi grafikus kártyákra is.
Annak ellenére, hogy a GeForce GTX 680 rendkívül széleskörű API támogatással rendelkezik (CUDA C, CUDA C++, CUDA Fortran, OpenCL, DirectCompute és Microsoft C++ AMP), melyek ugyan az általános célú programozhatóságban valóban kulcsfontosságal bírnak, mégis egy valami nagyon hiányzik. Némi pimaszsággal akár azt is mondhatnánk, hogy a megjelenés után egy nappal még keressük azokat az összetettebb GPGPU-s alkalmazásokat, ahol a GK104 chip igazán jól teljesít. Azt már látjuk, hogy mi nem fekszik neki.
A teljesítményigényes, lebegőpontos számításokban gazdag feladatokban, de úgy általában is a GPGPU piacon fontos tényező a dupla pontosságú számítási teljesítmény. Ezen a ponton igencsak komolyan támadható az új Kepler lapka. A chip elméleti viszonylatban a szimpla pontosságú számítási teljesítmény huszonnegyedére képes dupla pontosság mellett, ami rögtön kiütközik a SiSoftware Sandra 2012 mérőprogramban. A GeForce GTX 680 még elődjét sem képes elverni, az AMD Radeon HD 7900 sorozat pedig teljesen más kategóriában mozog. A további optimalizáció jegyében a mérnökök nem implementálták az ECC és a virtuális memória támogatást, a különböző gyorsítótárak méretét pedig a még épp elfogadható szintre korlátozták, így esett meg az, hogy a GeForce GTX 580 másfélszer több másodszintű tárolót tartalmaz, mint az új jövevény.
Nem jobb a helyzet a ray-tracing tesztelésben elismert Luxmark 2.0 alatt sem, mondhatni a fenti kép ismétlődik meg. Egy új meghajtóprogram még javulást eredményezhet, de az AMD Radeon HD 7900 sorozatú kártyák így is elérhetetlennek tűnnek.
Kissé meglepő, de a fenti alkalmazásokban nagyon gyakran jelentős különbségek alakultak ki a két nagyágyú között. Azt zárásképpen mindenképpen megjegyeznénk, hogy ezek egy része professzionális, illetőleg szintetikus program. Az olyan felhasználó közelibb megoldások, mint például a CyberLink termékcsalád tagjai jobban kedvezhetnek az új GeForce-nak. A CUDA még mindig egy nagykaliberű fegyvernek számít a zöldek tarsolyában, azonban az első Kepler nem minden téren olyan, mint várni lehetett.
Forrás: vr-zone.com